Az adventi naptár története

adventi naptár története

Az adventi naptárok reneszánszukat élik, rengeteg féle adventi naptárt lehet vásárolni, nem csak gyerekeknek, hanem felnőttek számára is. Akik szeretnek kézműveskedni házilag készítenek adventi naptárt, de honnan ered az adventi naptár hagyománya, mi az adventi naptár története? És hogy lett ebből ekkora üzlet, hogy a legnagyobb márkák az Ikeától a Legóig is árulnak már saját adventi kalendáriumot?

Az adventi naptár története

Az adventi naptár az adventi időszakhoz kapcsolódik, ami a karácsony előtti negyedik vasárnapon kezdődik, és december 24-én advent utolsó napján ér véget. Ez egy várakozási időszak, melyen a keresztény hívő emberek Jézus Krisztus születésére, az Úr eljövetelére készülődnek, a gyerekek meg leginkább a karácsonyi ajándékokat várják.

Így volt ezzel Gerhard Lang is kisgyerekként, nagyon türelmetlenül várta, hogy mikor kapja már meg a karácsonyi ajándékokat. Ezért az édesanyja azt találta ki, hogy egy kartonlapot 24 részre osztott, és mindegyikre egy darab habcsókot rakott. Gerhard karácsonyig minden nap megehetett egy darab habcsókot, így gyorsabban teltek számára a napok karácsonyig, könnyebben viselte a várakozást.

Gerhard Lang felnőttként könyvkiadással foglalkozott, és itt jutott eszébe, hogy édesanyja ötletéből terméket készíthetne. Az első adventi naptárban még nem voltak ablakok és csokoládé, hanem Gerhard Lang rövid adventi verseit kellett Richard Ernst Kelper színes képeivel összepárosítani, és minden nap egyet kartonlapra ragasztani.

 

első adventi naptár
Első adventi naptár, forrás: Wikipedia

Az adventi kalendárium érdekessége, hogy 24 részből áll, hogy december 1 és 24 között minden napra jusson egy rész. Az adventi időszak viszont nem feltétlenül december 1-én kezdődik, ugyanis az advent egy mozgó dátumú ünnep, attól függően, hogy karácsony milyen napra esik, advent kezdete november 27 és december 3 között lehet. A naptár nyomtatása miatt egyszerűbb volt, ha 6×4, azaz 24 részből áll, és így minden évben egyforma naptárat lehet készíteni.

Gerhard Lang egyre több energiát fordított adventi naptárak tervezésére és nyomtatására, a következő két évtizedben naptárkiadóvá bővítette a művésznyomda céget.

Tovább fejlesztette az adventi naptárat, készült csokoládéval töltött ház, 1920-tól a ma is ismert ajtós nyitható naptárat is piacra dobta.

A második világháború kitörése papírhiányt okozott, ami arra kényszerítette Gerhard Langot, hogy 1940-ben bezárja a kiadót.

Adventi naptár napjainkban

Az adventi naptár hagyománya manapság is él és virul, az adventi naptár az egyik legnépszerűbb adventi szimbólum.

A hagyományos, édességgel töltött adventi naptárak is népszerűek, de a 2010-es évektől váltak egyre elterjedtebbé a felnőtteknek szóló és tematikus adventi naptárak. Először kozmetikai adventi naptárakat dobtak piacra, amiben kozmetikai termékeminták voltak. A naptárakban lévő termékek összértéke gyakran több, mint amennyibe a naptár kerül, a gyártók ezt reklámozni is szokták. Itt a legnagyobb üzlet abban van, hogy a vásárlók sok terméket ki tudnak próbálni, és remélhetőleg lesz olyan, aminek a későbbiek során rendszeres vásárlói lesznek.

Nagyon népszerűek az alkoholos adventi naptárak, az Aldi amerikai alelnöke mesélte, hogy évek óta árulnak adventi naptárakat, de a legnagyobb sikert azt hozta, mikor 2018-ban piacra dobták a boros adventi naptárukat, azt pár óra alatt elkapkodták.

A legdrágább adventi naptár

A legdrágább adventi naptárat nem kevesebb, mint 1 millió dollárért árulták! A Porsche 2010-ben jött ki az 1 millió dolláros adventi naptárával, amiben csokoládé helyett például báránybőr kabátot, 18 karátos aranyból készült napszemüveget és 8 méteres luxus yachtot találhattak a vásárlók.

Adventi naptár mint üzlet

A fentiekből is jól látszik, hogy az adventi naptár jó üzleti lehetőség. Gyakorlatilag bármilyen termékkel vagy szolgáltatással lehet készíteni adventi naptár, kozmetikumok, alkohol, könyvek, játékok, ékszerek stb. Jó lehetőség lehet a termékek, szolgáltatások megismertetésére, mint a kozmetikai naptárak esetében, ahol termékmintákat tudnak kipróbálni a vevők. És céges ajándéknak is készülhet, az üzleti partnerek biztos örülnek majd neki.